torsdag 18 oktober 2012

"dumaste mamman i världen"

Jag har precis kommit hem från två dagar och en natt på Hasseludden. Det var en jobb konferans. Hur härligt och inspererande som helst. Lusten att jobba och utveckla olika projekt på mitt "kära" Rinkeby BVC växte starkt. Jag saknar verkligen att jobba. Jag saknar verkligen mina underbara kollegor och familjer!!! Grabbarna hade varit hemma med Fredrik och mormor och morfar.

När jag kom lung, glad och inspererad fick jag en glad överaskning.
Föräldrarna och barnen på Ebbes förskola hade startat en insamling på barncancerfonden i Ebbes ära. De hade fått i hopp hela 3.350. En fantastik känsla att så många människor tänker och engagerar sig för oss.

I lördags var Ebbe och jag lekte med Ebbes kompis Hilmer. Då Ebbe hade låga vita blodkroppar(immunförsvaret) fick grabbarna bara ses ute. Ebbe var glad och att få leka och ville t.o.m äta några tuggor korv! De små vännerna var väldigt arga över att inte få gå in och leka. Jag kan garantera att det är svårt att förklara för två 3 åringar varför de måste vara ute och leka.

Ebbe som är väldigt mammaig just nu, började stor tjuta när jag kom hem. Jag kan gissa att det blev för många känslor på en gång. Algot såg glad ut men sade bara "mamma gå till Ebbe och krama honom så han blir tyst". När Ebbe hade lugnat sig kom Algot och gav mig en kram. Ebbe och Algot konkurerade sedan om uppmäksamheten. Båda vill prata och berätta. Det är så härligt att höra dem babbla. Självklart särsklit härligt att höra Ebbe prata. Från att ha varit tyst i nästan 3 veckor  till att säga enstaka ord pratar nu Ebbe för fullt. Det känns nästan som han har tagit ett språng i sin språkuteckling. Vi har långa samtal om allt möjligt. Han frågar ofta varför då? Han säger ofta "dumma mamma". I kväll klämde han även i med "dumaste mamman i världen" ,arg men  med glittrande ögon. Sötnos!!

I veckan har Ebbe kämpat med en massa diarér och kräkningar (pg skadad slemhinna). När det var som mest var det blöjbyte med 2 timmars mellan rum, minst, dygnet runt. Det är tufft både för Ebbe och oss...
Han har även behövt påfyllning av blod (de röda blodkropparna slås ut av cytostatika). 

I morgon är det nytt läkarbesök, narkos bedömning och blodprovtagning. På måndag ny MR. Det rullar på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar