söndag 27 januari 2013

Medmänniskor. Ni lyfter oss!


En vecka av strålning. En vecka av sjukhus. En vecka av, om jag förtränger vad vi egentligen gör på sjukhuset, kan uppfattas som lyxiga. Lyxig för att vi kommer hem runt tre med en pigg Ebbe. Han pigghet mäts mot Ebbe. Inget annat. Inser när vi är ute bland folk, att det finns andra ”piggheter” och att Ebbe verkligen är sjuk. Jag speglar mig och känner med folket ögon. Ser vad de ser. Jag ser att jag har en sjuk kille. Smärtan och insikten sticker igenom. Hostar på mig. Det gör inget att folk tittar. Det är inga ovänliga blickar. Tittar jag tillbaka möts jag av varma leenden eller blickar som snabbt tittar bort. Jag vill inte gömma mig och Ebbe, utan är stolt och glad över honom. Så fortsätt att titta och le mot oss. Vi kommer fortsätta att vara ute bland folk. När vi vågar.

Strålningen. Algot har fått äta frukost och lämnas hos underbar kompis O med familj. Vi andra stressar i väg till sjukhus för att som ofta på sjukhus få lov att vänta. För att sedan stressa för att hinna till strålning. Vi går genom de långa kulvurten till radiumhemmet. Träffar de proffsiga och vänliga personalen (strålning och narkos). De hälsar och leker med Ebbe. Han sövs vid 10.00. Sitter i vår famn. När storebror var med sjöng vi ”bamse”. Annars blir det sagor, drömmar om kolmården eller sjörövarfabbe. Ebbbe somnar glad och trygg av det. När han sover läggs han i en form av kudde som gör att han ligger helt stilla. Alla får vänta utanför då två enorma dörrar stängs kring Ebbe. Strålningen går fort. Det tar tid att hitta rätt läge. Tarmar och urinblåsa som ändrar läge från dag till dag. Det blir mycket att räkna på och ställa in för personalen. Vid 11.00 tiden är vi på uppvaket efter åter en lång promenad i kulvurten. Personalen hälser glatt. De flera hälsar på Ebbe vid namn. Alla är vänliga och gulliga. MEN jag vill inte känna personalen här, i allfall inte som mamma. Vi väcker Ebbe efter en stund. Han vankar pigg. Ofta med någon rolig kommentar som ”var är mackan, jag vill äta den nu”(han höll en macka i en plastpåse hemifrån tills det han vaknade) eller ”nu vill jag gå till avdelningen”. Vid 13.00 tiden åker vi hem igen. Efter lunch och lite lek på dagvården.

Tänker på all personal vi lär känna och har relation till. Personer jag säkerligen hade blivit vänner med i andra lägen. Nu blir det en annan typ av relation. En relation där jag är mamma till ett sjuk barn. De är våran personal. Jag har ibland svårt att förlika mig och hitta balansen.
Tänker på alla människor som vi träffas pg av detta. Ny vänner som ger skratt och lycka. Alla i vår omgivning som överaskar och ger utan att vi frågar, eller då vi frågar. Det ligger inte för mig att ta emot. MEN oj vad det värmer och gläder i stunder som denna. Men jag kan inte hjälpa att det finns en liten känsla av ”jobbighet” i att vara den som får....
MEN åter tack alla medmänniskor i vår omgivning. Ni lyfter oss.
Kram på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar