tisdag 6 november 2012

Nervös

På torsdag är det dags. Ebbes elaka katt, knöl, klump, tumör skit ska bort!!! Upp till kamp och jag kan inte göra ett enda dugg. Bara hålla tummar.

Vi kommer läggas in på q83 i morgon kväll(onsdag 7/11). Detta efter visst påtryck från oss. De ville först att vi skulle ringa vid kl 17.00 till avdelning kvällen innan för att få en tid då vi skulle vara där morgonen därpå. Detta kändes ur mitt omvårdnads och medicin perspektiv helt vansinigt. Kirurgen ville även han vi skulle vara där och "redo" på morgonen. Efter viss övertalning av sjuksköterskan i receptinen fick vi komma in kvällen innan. Till en början såg hon oss som ett stort problem, vad gör  ni här?! Jag har inte tid (var det intryck hon gav oss). Efter en stund förstod hon oss och vi fick lov att komma in dagen innan operation. Hon blev trevlig och välkomnande. Vårdens ständiga problem. Är vi inte "deras" problem (hon som tog emot oss trode först att vi tillhörde en annan avdeling) så skiter man i dem. Jag tror att alla som jobbar i vården kan behöva påmina sig om att det för familjen de har framför är detta,  som just sker just nu en stor sak. Ingen rutin.

För oss är operation en stor sak. En otrolig viktigt del och steg till att Ebbe ska bli frisk. Att byta avdelning är också en stor sak. I detta läget var jag mycket glad att jag är barnsjuksköterksa med erfarenhet. Jag vet i.a.f ungefär vad som ska hända och kan ifrågasätta och förbereda Ebbe.  Jag hoppas bara att den fortsatta vården på den nya avdelnigen flytter på....

Ebbe är nyfiken och lite spänd. Han har full koll på läget " B ska ta bort min knöl. Det kommer göra lite ont efter" . Han längtar och längtar, vill bli frisk. I går frågade han Fredrik varför vi döpte honom till Ebbe. Han svarade att vi tyckte det var ett fint namn. Ebbe svarade att vi skulle valt ett annat namn så han slapp att få klumpen.

Jag själv är regält nervös. Hela veckan har jag drömt en massa stress drömmar och sovit dåligt. ....

I morgon kl 17.00 ska vi vara på avdelningen (om de nu inte har missat/glömt oss). Innan ska vi fira Algots 5 års dag. Han är så förväntasfull. Det blir pannkakstårta, korvgrill och mys. Sen får Algot har mys kvälll med farfar. ebbe, jag och Fredrik åker till sjukhuste.
Det är kontraster i vår vardag, från 5 års dags firande till sjukhus för stor operation!!

HJälp!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar