onsdag 21 november 2012

Tro, hopp och kärlek

I går sattes vårat tro och hopp på prov. Några av bitarna som kirurgerna tog bort från bukhinna och urinblåsan innehöll muskelceller. Den underbara doktorn kunde inte säga mer just då. Patologen hade inget mer svar, de väntade på färgningar att bli färdiga. Svaret kunde betyda att det fanns spridning av tumören. När samtalet var avslutat sade läkaren "men han är ju pigg och glad nu". Fredrik tolkade genast detta som om han försökte få oss av att njuta av Ebbe just nu. För pigg skulle han inte var så länge till, tänkte vi...  Jag uppfatade det inte riktigt så. Jag blev riktigt rädd i allfall. Än mer räd blev jag när F hade pratar med svärfar och F tolkat hans ord till mig. "tänk positivt". Det hopp och tro jag samlat i hopp grumlades. En stor klump flyttade in i magen. Jag tittade på Ebbe som skrattar, leker och busar. Vad ska de bli av honom? ska han bara få kämpa? hur mycket gifter ska vi behöva trycka i honom?  ska han dö?  Hjälp!!!

Dagen efter har svaret kommit.
I bukhinnan fanns ingen cancer."yippi".  I urinblåsan fanns cancer. "aaaaa". Det finns risk för cancerceller har smitit när tumören togs bort samt vid urinblåseplastiken.  Svaret var inte bra. Svaret var bättre än det vi befarat dagen innan. Plötslig känndes avlägsnad cancer i urinblåsan hanterligt. Konstigt.  Det kommer bli mer cytostatika. Vi har precis avslutat en kur. Ebbe och Fredrik är fortfarande kvar på sjukhuset. Kuren var inte slut fören 23.00. Kl 23 är för sent för en 3 åring att åka hem. Om 3 veckor kommer nästa kur. Kuren efter blir enligt plan på nyårsafton.

Jag som hade något, lite, litet hopp om att tumören hade kommit ut så bra att vi slapp fullföja cytostatika. Nu väntar minst 4 omgångar/kurer till. Ev någon form av lokal strålning.... ev någon tablett behandlig....det snurrar det är dags att lada om. Att åter hitta tron och hoppet. Kärleken finns där. Starkt. Hopp och tro kommer tillbaka. Ovisheten får vi lära oss leva med.

I morgon händer något kul. En fotograf från essensvitae kommer till för att fota. Det ska bli så skoj. De tar verkligen underbara foton. Titta gärna in på deras hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar